چاپ كامپيوتري و نوشت افزار الستي

چاپ كامپيوتري و نوشت افزار الستي

فرهنگي ـ مذهبي ـ علمي ـ ...

 

زردچوبه و خواص آن
Turmeric
زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي بهارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود. برگ هاي اين گياه در قاعده ي ساقه، تقريباًغلاف دارد و در بالاي ساقه، بدون غلاف هستند. ساقه ي گل دار از بين برگ ها خارج شدهو به رنگ سبز مايل به زرد يا زرد است. قسمت مورد استفاده، ريزوم ها است که کشتکاران پس از کندن و بيرون آوردن آن از زمين، ريشه هاي فرعي را جدا کرده و پس از شستو شو، در آفتاب، خشک مي کنند؛ سپس به مصرف مي رسانند. زردچوبه در ايران نمي رويد وجزء اقلام وارداتي است.
تاريخچه:
زردچوبه طعمي تلخ و تند دارد و از اجزاي اصلي پودرهاي کاري و برخي از انواع خردلاست. پودر و اولئورزين زردچوبه در صنعت آشپزي به عنوان طعم دهنده ي غذا، بسياراستفاده مي شود. زردچوبه در طب آسيايي، از گذشته هاي دور کاربرد داشته است. در طبچيني، براي درمان مشکلات متفاوتي نظيربواسير و نفخ، به کار مي رفته، هم چنين به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و براي درمانعفونت هاي قارچي نظير کچلي، به طور موضعي کاربرد داشته است. از زردچوبه براي کنترلزردي وهپاتيت، و ازروغن آن نيز گاهي در عطر سازي استفاده مي شود.
منبع جغرافيايي:
زردچوبه در نواحي گرم آسيا و آفريقا کشت مي گردد. بيشترين صادرات اين محصول ازکشورهاي هند، اندونزي و چين صورت مي گيرد.
ترکيبات مهم:
مهم ترين ترکيبات زردچوبه پيگمان هاي زرد رنگي، از دسته کورکومينوزيدها هستند. اين مواد به ميزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشکيل مي دهند و ترکيبات اصلي آن شاملکورکومين و دزوکسي کورکومين هستند.
ترکيبات ديگر شامل اسانس به ميزان 3 تا 7 درصد است که مهم ترين مواد آن شامل بيسآبولن، گواين، ژرماکرن، تورمرون، زينجيبرن و کورلون هستند.
با توجه به مقادير متفاوت مشتقات بيس آبولن در گونه هاي مختل زردچوبه، مي توانگونه هاي مختلف آن را تشخيص داد.
چون ترکيبات و در نتيجه خواص گونه هاي مختلف زردچوبه تا حد زيادي به هم شبيههستند، لذا از ريزوم سه گونه ديگر از جمله  Curcuma phaeocaulis , Curcuma kwangsiensis Curcuma wenyujin  به عنوان زردچوبه استفاده مي شود.
اثرات مهم:
مهم ترين خاصيت زردچوبه، خاصيت صفرا آوري آن است. از ديگر خواص آن اثرات ضدالتهاب، ضد سموم بعضي مارها، ضد سموم کبدي، ضد باکتري، ضدسرطان، ضدنفخ و مقوي معده هستند.
شرح بعضي خواص مهم آن عبارتند از:
خاصيت ضد اکسيدان:
اين خاصيت مربوط به هر دو دسته مواد محلول درآب وچربي آن است. اين خاصيت زردچوبه قوي تر ازويتامين E است.
خاصيت ضد سرطان:
اين خاصيت را مربوط به اثرات ضد اکسيدان مستقيم يا از طريق خنثي کردن راديکالهاي آزاد و يا خنثي کردن بعضي از مواد موثر کارسينوژن مي دانند که در آزمايشات داخلو خارج از بدن به اثبات رسيده است.
خاصيت ضد ورم:
خاصيت ضد ورم زردچوبه مشابه اثر کورتيزون يا فنيل بوتازون است.
زردچوبه و بيماري قلبي – عروقي:
زردچوبه داراي خاصيت کاهشکلسترول وجلوگيري از چسبندگي پلاکت ها است.
زردچوبه و کبد
از نظر محافظتي اثراتي شبيه به گلي سريزين يا سيلي مارين را ايجاد مي کند.
روده اي – معده اي:
زردچوبه داراي اثر ضد نفخ و ازدياد آنزيم هاي روده و معده است. مقدار زياد آنممکن است باعث زخم شود؛ ولي مقدار کم آن باعث افزايش ترشحات معده شده و اززخم حاصل ازاسترس،الکل وايندومتاسين جلوگيري مي کند.
ويژگي ضد ميکروبي زردچوبه:
اسانس زردچوبه داراي خاصيت ضد ميکروبي به روي بسياري از ميکروارگانيسم ها ازجمله استافيلوکوک، استرپتوکوک، کلستريديوم، سارسينا، کورينه باکتريوم و خاصيت ضدقارچي است.
مقدار مصرف
مقدار مصرف دارويي روزانه زردچوبه حدود 5/1 تا 3 گرم است که مي توان در دوزهاينيم تا يک گرمي در سه نوبت مصرف کرد. هم چنين بهتر است از فرآورده هاي استانداردشده به عنوان دارو مصرف شوند.
فرآورده هاي دارويي:
حدود 70 فرآورده دارويي از زردچوبه در نقاط مختلف جهان تهيه و مصرف مي شوند. بيشتر اين محصولات مربوط  به بر طرف کردن مشکلات صفرا و به عنوان صفرا آور هستند. از زردچوبه به صورت پودر در تغذيه  مصرف مي شود. هم چنين به صورت مخلوط به شکلادويه در جهان مصرف زيادي دارد و يکي از پُر مصرف ترين اشکال آن به صورت پودر کارياست. هم چنين تنتور زردچوبه  نيز تهيه شده که مقدار مصرف آن نيم تا يک ميلي ليتر سهبار در روز مي باشد.
عوارضي جانبي:
مطالعات روي کشت سلول نشان مي دهد که کورکومينوزيدها مي توانند اثرات سيتوتوکسيک (کشنده ي سلول) داشته باشند؛ ولي اين موضوع در اثر مصرف زردچوبه در انسان گزارشنشده است.
همين مواد ممکن است باعث تغييرات شکلزخم معده شوند.
مهم ترين اثرات گزارش شده زردچوبه:
ضد آميب، ضددرد،ضد اسيد معده، ضدآرتريت،ضد باکتري، پادزهر آرسنيک، ضد ادم، ضدحساسيت،ضد سرطان، ضد ويروسايدز، ضد موتاژن، ضداکسيدان، ضد پسوريازيس، ضدتب، ضد عفونيکننده، ضداسپاسم،ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده يخون، محافظکبد، کاهش دهندهي چربي خون، مقوي معده، مقوي رحم، قارچ کش، کرم کش، محرکسيستم ايمني و محرک ترشح موکوس.
نکات قابل توجه:
1- برايمصرف دارويي زردچوبه، مي توان آنرا در کپسول هاي پانصد ميلي گرمي ژلاتيني که در داروخانه ها به فروش مي رسند، پُرنموده و استفاده کرد.
2- در صورتي که بخواهيم از اثر دارويي زردچوبه استفاده کنيم مسلماً ميزان مصرفآن بايد بيش از اندازه غذايي و در حد توصيه شده باشد.
3- براي نگه داري زردچوبه نبايد از ظروف پلاستيکي استفاده کرد. بهترين ظروفآلومينيومي و شيشه هاي رنگي (قهوه اي) مي باشند. هم چنين درب ظرف بايد کاملا بستهباشد.
4- ريشه و ريزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آناست، ولي چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش مي رسد، براي نگه داريطولاني مدت آن بهتر است در جاي خنک نگه داري شود.
5- چون بخشي از اثرات زردچوبه مربوط به رايحه (اسانس) آن مي باشد که در اثرحرارت و يا مرور زمان کاسته مي شود، لذا زردچوبه کهنه داراي خواصي کمتر از زردچوبهتازه است.
6- ميزان مصرف زردچوبه به عنوان دارويي تا روزي 3 گرم براي اشخاص بالغ بلامانعمي باشد. گزارشاتي مبني بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستانبدون اثرات جانبي در انسان به چاپ رسيده است.

نویسنده: محبوب الستي ׀ تاریخ: یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , alasti.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com